Monday, September 21, 2009

lagu

Saya sebenarnya bukan kaki mendengar lagu.Pun ada juga saya mendengar bila sesekali memasangnya.Malah di pejabat saban hari suasana di sekeliling akan terdengar lagu-lagu berkemundang di radio.Ada yang buka sinar fm, ada yang buka siaran hot fm.Bila tiba waktu, saya akan membuka radio ikim untuk mendengar mengaji dan azan berkumandang.Ada juga lagu yang merdu didengar dan menusuk di kalbu.Saya sendiri banyak membeli koleksi lagu-lagu nasyid kumpulan Raihan.Pun sejak vokalis utama nazrey keluar dari Raihan, saya tidak lagi membeli koleksi kumpulan Raihan.Saya sudah beralih arah membeli koleksi nasyid kumpulan Rabbani.Merdu sungguh suara ustaz asri ibrahim mengalunkan suaranya.Setiap albumnya saya beli.Saya amat meminati munajat, pergi tak kembali, hidayah malah boleh dikatakan keseluruhannya menusuk kalbu.Saya tidak tahu apakah setelah ustaz asri ibrahim meninggal pada 13 ogos 2009, apakah saya akan membeli koleksi album kumpulan ini, entahlah........Yang terbaru saya lihat album kenangan ustaz asri 1969-2009.Sehari selepas pemergian beliau ke rahmatullah, saya nukilkan dua buah puisi dan saya hantar ke penerbitan .Tidak tahulah tersiar atau tidak (semasa catatan dibuat).
Semasa catatan ini dibuat, saya baru sahaja pulang beraya dari Ipoh.Kononnya hendak beraya di Kuala Lumpur pula.Semasa memandu saya berhenti di perhentian Behrang. Sepanjang perjalanan tadi saya mendengar siaran hot fm yang dikendalikan liya.Tergerak pula hati saya menghantar sms meminta tiga buah lagu iaitu ketentuan, ayat-ayat cinta dan cuba kau cuba ke talian hot fm.Semasa memandu tika itu pukul 12.50 tengah hari, sms yang dibuat secara suka-suka itu mendapat layanan pertama kalinya di radio.Liya menyebut nama saya dan menyiarkan lagu cuba kau cuba nyanyian faizal tahir.Bagi saya seni kata lagu ini cukup mendalam dan hanya orang yang menghayati tidak akan tersasar kenapa dia menyukai sesuatu itu.Memandu bersendirian memang meletihkan.Namun saya sudah biasa menghadapinya.Pun sebelum saya berangkat, saya sudah singgah ke rumah teman lama yang saya kenali lebih kurang dua puluh tahun lalu.Teman saya ini pun sudah ketiadaan bapa.Segala-galanya berubah dari semasa ke semasa.Bila kakak ipar teman saya bertanya, berapa orang anak?Saya menggelengkan kepala dan cepat-cepat pula dia membuka cerita lain.Saya pun terpaksa ikut rentak.Tambahan raya aidilfitri terlalu banyak dipenuhi dengan hiburan di tv.Memang tidak pernah berubah dari dulu.Kelmarin saya menonton drama sedih lakonan rosyam nor berjudul salam terakhir.Lagu nyanyian sudirman memang menusuk.............seperti drama, kita juga melalui kehidupan realiti. Amin.

0 comments:

Post a Comment