Saturday, September 19, 2009

Aidilfitri



Aidilfitri akan menjelang.Inilah hari yang ditunggu-tunggu setelah sebulan berpuasa.Saban tahun kita berdoa agar Aidilfitri mempunyai erti yang begitu bererti.Sudah lima tahun abah meninggalkan kami.Biarpun waktu saya banyak dihabiskan di ibu kota mencari rezeki, namun tempat kelahiran tidak dilupakan.Justeru sebagaimana biasa, saya akan balik ke Ipoh beraya bersama keluarga.Memang tidak banyak juadah yang dibuat sebab saya bukan jenis yang pandai memasak kuih tradisional atau kuih raya.Jadi terpaksalah beli sahaja di kedai.Beberapa tahun kebelakangan ini tradisi mengirim kad raya sudah tidak diamalkan.Hanya sekadar mengirim menerusi SMS.Kawan-kawan yang jauh dan dekat tidak dilupakan.Paling manis bila penulis yang saya anggap hebat seperti Shamsudin Othman mengirim ucap selamat menerusi SMS.Sudah lama tidak bertemu di majlis sastera sebab saya teramat sibuk.



Lama juga saya tidak menjenguk KEMUDI biarpun saban waktu Abu Hassan Ashari sering mengirimkan surat dengan pelbagai aktiviti.Rasa malas begitu menular sehingga saya rasakan kalau saya ada pun bukan menguntungkan sesiapa juga.Entahlah !sampai begitu sekali saya berfikir kerana sehingga saat ini, saya sering merasakan diri ini kerdil.Namun di sudut hati ini tidak sedikit pun melupakan KEMUDI dan Juga Kelab Sastera Dewan !Semuanya bagai terkubur di jiwa.Mungkin juga saya sendiri sudah kehilangan semangat untuk menghadiri majlis sastera setelah sekian lama aktif.Biasanya saya tetap tidak ketinggalan menonton teater Mahsuri pada 27 April 2009.Teater Mahsuri diarah oleh Fauziah Nawi dan skrip ditulis oleh Rahimidin .Selepas menonton teater Mahsuri , saya SMS pada Rahimidin Zahari menyatakan tidak kepuasan menonton teater itu macam tiada penyelesaian saja.Katanya apa nak buat, dia sendiri menontonnya.Selepas itu saya sendiri tidak bertanya dia ada menonton teater itu pada saat akhir.Begitupun Rahimidin itu "Kecil-kecil cili padi."
Ehh! tadi saya bercerita tentang raya.Apa yang menarik tentang raya adalah keseronokan berjumpa sanak-saudara dan kawan-kawan.Anak-anak saudara saya semuanya seronok beraya dan mereka pun saya tidak galakkan bermain bunga api.Orang yang paling rajin saban waktu adalah emak saya.Biarpun usianya telah lebih 70-an, tetapi dia masih gigih memasak dan macam biasa biasa akan berleter pada kami yang asyik leka dengan pelbagai hal.'Masakan emaklah yang paling sedap.Mungkin tiada tandingannya.Seorang lagi yang saya anggap pandai memasak adalah kawan baik saya Sheila.Dia memang pandai memasak serba-serbi.Saban waktu bila ada makanan , dia akan menjemput saya menikmatinya.Wow! semuanya sedap.Saya akan cakap pada sesiapapun yang saya ini hanya pandai "mengarang' dan menyusun kata-kata di dalam warkah.
Catatan;Saya bergambar bersama Amirul Hakimi yang saya panggil kimi atau mi sahaja.Ibunya Sheila berkata bolehlah jadi ibu angkatnya.

0 comments:

Post a Comment