Saturday, August 28, 2010

bukan senang menyedarkan orang lain.......


Gambar ini diambil tika pertama kali memasuki petrosains di klcc........
saya suka berfantasi biarpun belum sampai menjejak kaki ke bulan....

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
sejak dari kecil , saya memang meminati membaca buku cerita pengembaraan, penyiasatan atau fiksyen.....Saya memang meminati cerita kanak-kanak sejak dari kecil sehinggalah meningkat dewasa....biarpun bila sudah dewasa , saya terdedah dengan membaca kisah masyarakat termasuklah kisah cinta.....tapi saya tetap cenderung menulis cerita kanak-kanak dan rakyat....sama ada dikategori berbakat atau tidak, sudah banyak cerita kanak-kanak , saya tulis....yang diterbit pun ada....
kisahnya pagi tadi saya dihubungi oleh sebuah penerbitan......beliau menghubungi saya kerana telah menerima sepucuk surat daripada saya menyatakan kekesalan kerana tidak menerima apa-apa bayaran apatah lagi buku percuma atas hasil yang ditulis.Bukan sekali , malah sudah berulang kali seorang penulis yang tidak bertanggungjawab iaitu mengaut keuntungan dari hasil lelah penulis seperti saya...pihak penerbitan juga terkejut kerana penulis seperti saya menghasilkan karya, hasilnya jatuh ke tangan penyelenggara yang suka menganiaya orang....penerbit sendiri pun tidak tahan dengan sikapnya......Mungkin penulis ini tidak berminat membaca blog saya....sebabnya pada beliau, saya ini tidak kisah selama saya bergelar penulis hanya mengejar nama....hasilnya tidak perlu...Itu pada kiraan beliau.....untuk pengetahuan beliau, saya pasti ada pembalasan yang setimpal sebab saya tidak pernah menghalalkan!
Pada bulan mulia ini saya bukan hendak memperkatakan yang negatif!!!.....sekadar hendak menyedarkan dirinya sebab saya pun bukan sentiasa ada "mood" untuk menulis...........sehingga menulis di diari yang menjadi amalan setiap hari pun semakin longlai....bayangkan sepuluh tahun dahulu, saya sanggup mencoret di kad ucapan raya lebih 50 keping berbanding dengan hari ini sekadar mencatat 2 keping pun amat payah.....Pastinya yang sekeping itu tentulah pada Pak Matlob....memang istilah untuk bergelar penulis itu mahal..............bukan senang hendak dapat....dan saya pun tidak dapat dalam tempoh sehari biarpun tidak dinobatkan oleh sesiapa pun......................

0 comments:

Post a Comment