Monday, August 29, 2011

minggu terakhir ogos....




ayam menjadi barangan tumpuan di pasar tani....




tidak banyak catatan menarik dapat dicatatkan...semuanya berjalan seperti biasa...dalam pada itu hanya tiga keping kad ucapan sahaja dicatat dan diposkan....manakala selebihnya sekadar mengirim sms dan ucapan di fb....,menjelang raya nanti buat pertama kalinya bercuti panjang tanpa perlu memikirkan hal kerja...(pada saya kerja itu menyeronokkan) apatah lagi apabila mendapat ganjaran...segalanya boleh dibeli dan keperluan kehidupan dapat dipenuhi...pun tetap memuaskan hati biarpun berpenat lelah .....dan tetap menanti apa yang dihajati kini.....


bila pergi ke pasar tani minggu terakhir ogos...daging dan ayam menjadi tumpuan...maklumlah hendak dimasak rendang dan pelbagai lagi..hinggakan gerai penjual ikan tidak kelihatan langsung pada hari itu???hari raya orang tidak makan ikankah????disebabkan mak lebih suka ikan daripada daging dan ayam....terpaksalah dicari ikan di pasar raya...mujur ada........pada saya sendiri kalau dapat ikan gelama masin atau ikan bilis bercili pun sudah memadai....raya memang tetap meriah... pada akhir ramadan ini saya masih mengunjungi pasar raya yang masih sesak.saya pun bukan hendak membeli apa sekadar keperluan biasa....biasalah kalau syawal yang sewajarnya dirayakan sehari dirayakan sampai sebulan....sana-sini rumah terbuka....biarpun tradisi lemang , ketupat, nasi himpit , kuah kacang dan lodeh serta rendang menjadi makanan kemestian pada hari raya, saya lebih suka kalau ada laksa atau bihun goreng ............................ biarpun saya bukan pakar di dalam bidang masakan...saya selalu berterima kasih kepada teman (pakar masak) yang selalu mempelawa saya merasa masakannya......sudah semestinya Ummmpphhh....


bukan makan sebarang makan


makanan dimasak dengan teliti


kita hidup tak pernah melupakan


segalanya tersimpan di dalam hati.................

0 comments:

Post a Comment