Wednesday, August 26, 2009

Pengalaman

Beratus surat bagai bermusim:
Saya sering teringatkan tentang aktiviti surat-menyurat.Saya akur bahawa dahulu saya "teramat" rajin mengutus berita kepada teman-teman, tetapi segala-galanya amat terbatas.Saya tidaklah seghairah dahulu dalam surat-menyurat.Keghairahan surat-menyurat itu dahulu telah mencetuskan idea dalam bentuk karya yang pernah tersiar dalam Dewan Siswa beberapa tahun yang lampau berjudul "Satu pencarian buat Arniah".
"Sewaktu aku menerima surat Arniah sebulan yang lalu, aku sengaja memerapkan suratnya tanpa mengirim balasan.Maklumlah ada ketika-ketikanya aku kehilangan modal untuk berbicara di dalam surat." Tulisku dalam kisah itu.
Ternyata karya "Satu pencarian buat Arniah" begitu mengesankan terhadap diriku sehingga saat ini.Walaupun aktiviti surat-menyurat dengan teman-teman agak berkurangan, tetapi tidak bermakna pula saya berhenti dari berkarya.Sekiranya boleh, saya akan menumpukan pada bidang penulisan sahaja.Entah kenapa saya sering menggunakan perkataan "PENCARIAN".Pastinya ada perkara menarik dalam istilah pencarian itu sendiri.Pada hakikatnya saya merasakan saya masih terus mencari sesuatu dalam kehidupan ini.Begitu pun saya yakin kenangan dalam hidup dan mencari keredaan Ilahi adalah amalan baik dan lebih bermakna dalam segala-galanya.
Dalam beberapa waktu ini saya masih merasa keseronokan dalam menjalani kehidupan.Namun perasaan adalah berubah-ubah bagai musim di dunia ini.Apakah perasaan kita pun macam empat musim?Musim yang bermusim.Persoalan yang tentunya ada jawapan.

0 comments:

Post a Comment