Saturday, October 22, 2011

peti pos




Peti pos adalah peti yang digunakan orang awam untuk meletakkan surat yang hendak dihantar keluar yang akan dikutip bagi pengeposan oleh perkhidmatan pos sesebuah negara. Di Malaysia, surat dikutip, diproses dan dihantar oleh perkhidmatan pos nasional, Pos Malaysia Berhad.

Terdapat pelbagai jenis peti pos di Malaysia seperti:

*Peti pos yang diletakkan dengan tiang lampu atau di atas tiang

*Peti pos yang berdiri bebas di atas tanah

*Peti pos yang ditanam di dalam dinding batu ataupun tiang batu

Sebagaimana perkhidmatan pos lain, Pos Malaysia mempunyai peti pos yang berlainan untuk jenis surat yang berlainan, seperti surat biasa, Mel Udara, Pos Ekspres dan juga untuk surat dalam dan luar negara mengikut alamat (diasingkan mengikut poskod).

Walaupun peti pos di seluruh dunia dicat dengan beberapa warna berlainan seperti warna merah, hijau , kuning dan hitam, semua peti surat di Malaysia dicat dengan warna merah, melainkan peti surat Pos Ekspres yang dicat dengan warna kuning.

Peti pos yang dipaparkan di dalam setem menunjukkan perkembangan reka bentuk peti pos dari zaman pemerintahan British sehinggalah era kemerdekaan, kemudian menuju ke Malaysia terkini dan juga kepelbagaian reka bentuk peti pos yang menarik. Peti pos pada awalnya dikeluarkan di Great Britain dengan memaparkan huruf pertama pemerintahan pada masa itu bersama mahkota ataupun jata pemerintah tersebut.

Peti pos ini terdapat di seluruh negara Malaysia tetapi kebanyakannya telah diganti oleh peti pos yang lebih terkini yang memaparkan Jata Negara Malaysia dan logo perkhidmatan pos yang relevan pada masa tersebut.
********************************************************************************
*******************komen: sebagai peminat setem, saya meminati mengumpul koleksi ini...moga minat ini akan berterusan...

1 comments:

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

zaman sek dulu saya collect stem gak..bila dtg kl habis album stem tue adik2 buat main.

Post a Comment