Saturday, February 12, 2011

petikan cerita pendek


majalah yang lain daripada yang lain.....

keranamu mama


Aku sebenarnya cukup hairan melihat sikap Mama sejak akhir-akhir ini. Dia begitu lama menyiapkan diri di hadapan cermin. Merenung cermin lama-lama bagaikan melihat sesuatu di dalam cermin itu. Kalau dilihat jam tidak kurang daripada satu jam. Mama menghadap cermin. Bagaikan puteri yang sedang dilamun cinta. Selepas satu jam itu, aku lihat wajah Mama sudah berubah betul. Mungkin orang akan kata Mama aku itu macam kakak aku sahaja. Betulkah begitu? Aku sekadar tersenyum dan berkata di dalam hati, "Memang tidak boleh jadi macam ni...Dah lawan taukeh nampaknya....Macam mana Mama lebih cantik daripada aku?"
Masakan tidak, Salim tunanganku asyik memuji kecantikan Mama. Ini menimbulkan rasa iri hati pula bila Salim memuji berlebihan. Sampaikan aku ada mengeluarkan perkataan, "Dah terpikat dengan Mamakah pula? Asyik-asyik bila jumpa bertanyakan Mama sahaja sedangkan tunangan di depan mata buat tidak endah...Eiiii...lelaki pantang melihat wanita berdahi licin."
"Orang memuji bakal mak mentua sendiri pun , awak dah melenting," tempelak Salim.
"Pujian awak tu macam ada makna lain tahu! Mama tu pun satu, dah tua buat cara dah tualah. Ini tidak, masih melawa...Macam artis, bila pula hendak sedar pakai tudung tutup aurat!"
"Tak sangka pula awak ni asyik membebel! Bila dah kahwin nanti tak tahu macam mana pula. Yang awak nak mengata Mama awak tu tak bertudunglah..Tak itulah...Yang awak tu sendiri macam mana?"
"OOhhh....awak tu janganlah hendak cari fasal pula. Awak tu berkenan dekat saya sebab awak berkenan tengok rambut mayang mengurai saya ini...Lepas itu awak kata kalau hendak pakai tudung pun biarlah selepas kita dapat anak..."
"Saya ada cakap macam itukah pada awak? Eh! Lupalah, banyak sangat yang saya fikirkan ini.."
"Lupa atau terlalu ramai teman wanita selain saya dalam ingatan awak itu?"
"Eh! Mana ada teman wanita lain kecuali awak yang istimewa dalam kamus hidup saya. Tidak percaya...hah tengok di dalam telefon bimbit dan dompet ini, hanya ada gambar awak..."
"Lelaki bukan boleh dipercayai seratus peratus."
"Dengan lelaki lain awak jangan percaya. Percayalah pada kanda yang seorang ini. Kalau tak percaya ambillah kapak belahkan dada."
"Eh! Meluatnya bila dengar falsafah basi itu," gerutu aku.
########################untuk kisah cerita pendek ini seterusnya ikutilah di dalam majalah Muslimah Februari.........................................

2 comments:

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

A'mualaikum, cerpen nie zue ker yg tulis.

zusha said...

walaikumsalam.....hahah zil...agak-agaknya boleh tekakah kesudahannya?

Post a Comment